연작산문

플라멩코이야기 2-22

jhkmsn 2014. 8. 3. 12:59

                    회상의 숲길

                          2.

그라나다는 인문에게 두개지 점에서 매혹적이었다.

그 하나는 후아나의 춤을 처음으로 보게 된 ' '다로'라는

이름의 플라멩코 페냐(pena)의 내밀하고 사적인 분위기였고,

다른 하나는  스페인의 대중적 음료수인 약 알코올성의 

'상그리아 ' 주의 매혹적인 맛이었다.,포도주에 몇 몇 과일

조각을 섞어 넣어 차게 해서 먹는 칵테일의 일종이다.

상그리아 인문이 그라나다에 와서 처음으로 맛 본 음료수이다.

10년 전후의 어느 해 4월 그라나다의 알바이신 지역의 한 호스텔에

머무는 동안 젊은 여행객들과 어우러진 저녁 파티에서 처음 맛보았다.

히피 풍의 공지머리에, 선하게 생긴 그 호스텔의  젊은 매니저가

투숙 여행객들을 위한 주말 파티에 내놓은 음료수가 그 상그리아

였다,혀끝에 닿은 새콤 달콤한 레몬 향과 약한 포도주맛의 상그리아가 

지금의 기억에도 생생하다. 

더우기 그 음료수를 대접한 그  호스텔의 젊은 매니저의 인심 후한

마음과 탈속적 풍모가  인상적이었다. 미국이나 유럽의 여러 나라의

이런 저런 호스텔에 머물러 본 인문은 다른 곳에서는  그런  인물을 

만나보지 못했었다. 여행중 인테넷 사용이 필수적이었던 인문에게

그는  이를 인문이 무료로 사용할 수 있게 해주었고,

더 나아가  그 호스텔의 사적 공간에 나를 초대하여 상그리아를

 대접하기도 했었다. 신기하게도 그가 한국의 배우 최민석의

열렬한 팬이라는 점이었다. 스페인의 고도, 그라나다의 젊은이가

어떻게 먼 동양의 한 영화배우에게 매료되다니! 그는 자신의

방 tv를 통해 녹화테이프에 담긴, 최민식 주연의 영화 ( 그 제목은

기억하지 못하였다)를 보여주기까지 하였다.

인문이 그라나다의 세크라멘토의 동굴 플라멩코 소 공연장이나

알바이신의 다른 페냐, 그리고 소규의 타불로 등 플라멩코가

펼쳐지는 다양한 곳을 체험할 수 있게 된 것은 그가 불편함을

무릅쓰고 위치와 공연 날짜 등을 알아 내 내게 알려 주었기 때문

이었다. 참고로, 그라나다 집시들의 전통적인 거주지인 세크라멘토

의 그 유명한 동굴에서 펼쳐지는 플라멩코 무대가 인문에게는

좀은 실망스러웠다. 페냐 다로의 공연에 비하면 그 곳의 것은

관광객을 위한 상업성의 플라멩코 무대였던 것이다. ​어쨋거나,

상그리라는 인문에게는 그라나다 회상의 촉매제였던 것이다.

한편, 인문이 플라멩코의 소리를 속 깊히 느끼고 이해하게 된 것

역시 이 곳 그라나다에 와서부터 였다. 플라멩코의 본질이

춤에 있는 게 아니라 그  깊은 소리에 있음을 느끼게 된 데에도

역시 이 곳 그라나다에서의 에 와서부터 였던 것이다. 스페인

여행길에 나서기 전에는 플라멩코라 하면 그것은 곧 미국인 댄서

라우의 춤이었다.  그녀가 춤추던 포틀란드의 고전적 분위기의

고풍스런 극장무대, 그녀의 군형잡힌 몸매. 팔과 손의 동작과

격렬한 자파테아토, 그리고​ 기품있는 얼굴 표정이 곧 플라멩코춤

이었다. 

그런 그에게 그라나다에서 보름을 머무는 동안 그와는 매우

다른 플라멩코를 만나게 된 것이었다. 임장권을 따로 마련할

필요가 없는 매우 사적 공간으로서의 무대, 단순한 구경꾼으로서의

 관객이 아니라, 공연에 몸짓이나 소리로 적극적으로 참여하는

소수의 플라멩코 애호가들!, 그 분위기에는 어떤 중독성의 요소가

느껴젔었다.

1, solo art-

No such things as choral flamenco, and in the dance, if you find

two dancers doing identical movements, you can be sure that

it is not the real thing, but part of today's trend toward modern dance. 

2. Flamenco is tragic festive.There is an obvious parallel with the

music of the blacks in the U.S.,especially the early blues

and New Orleans jazz:"Nobody knows the trouble I've seen"

had its flip side in the wild exuberance of King Oliver's"

Funeral in New Orleans".

3.'It speaks to me(me dice).

F communicates strong and uninhibited feeling- the flamenco

says of singing that affects him. Flamenco does not even think

of their art as music in our sense, but of its getting through

to one. They are not interested in beautiful sounds or

movement: strength and force of expression are paramount.

The most admired singers have hoarse voices that at moments

sound strangled by the violence of emotion.​

?????​

* the singers recreates it in his own way at each performance.

There is no such things as a passive audience.​//

*p17부터:

I had to hunt to find flamenco there.

the Gypies are flamenco's main torchbearers, and in Granada

they are marginalized: they are despised and often even hated

by other Granadans, so they keep to themselves. 

flamenco is Andalusian  rather than ​exclusively Gypsy.

Every week there were singing competitions. If you know where

to find them, in suburbs, villages, and small town, all

over the province. The atmosphere of these provincial penas

was very much that of the English village pub. So were the

customers.

Flamenco is the opposite of 'pure'folk music ,as I described here,

in that the singer recreates it in his ​own way at each performance.

This is much more than just interpreting it, in the way a singer

does with classical or popular song. For this reason they

do not have 'song​s', but song forms, called palos-

a good word, since it means a suit of cards. These song forms

 the singer recreates on each ocassion in the way (or she)

embroiders on a basic skeleton- melodic or rhythmic-

and also by the words .Thus ​ he does'nt sing a solea,

he sings por solea form. And so unlike folk music,

flamenco is constantly changing , not only with the times,

but with each singer, and every time he opens his mouth to sing.

A second characteristic is that it is a solo art, always - even

when several are performing together. There is no such thing

as choral flamenco; and in the dance, if you find two dancers

doing identical movements , you can be sure that it is not

the real thing, but part of todays' trend toward modren dance.

True flamenco dancers do perform in groups , for they

need to earn a living ,to put on a show.. But while their

movements may be synchronized, they wont be carbon

copies of one another- in fact , they wont even be

symmetrical.

A form of communication generated by emotion unrelated

to intellect; complicated rhytnms; an art that is essentally

individual,and expresses that individuality; the forceful expression

of strong feeling , rather than prettiness of sound and movement;

and a musical form that is recreated at each performance:

these are the mail characteristics of an art evolved as the music

of outcasts, of people harassed by the law or hounded by

the Spanish Inquistion and living outside the pale of society.

 

El duende is the spirit of evocation.

 

 

 

 

 

It comes from inside as a physical/emotional response to art.

It is what gives you chills, makes you smile or cry

as a bodily reaction to an artistic performance t

hat is particularly expressive.

Folk music in general, especially flamenco, tends to embody an authenticity

that comes from a people whose culture is enriched by diaspora and hardship;

vox populi, the human condition of joys and sorrows.

Drawing on popular usage and Spanish folklore,

Federico García Lorca first developed the aesthetics of Duende in a lecture

he gave in Buenos Aires in 1933, "Juego y teoria del duende"

("Play and Theory of the Duende"). [2]

 

 

'연작산문' 카테고리의 다른 글

플라멩코이야기 2-24  (0) 2014.08.03
플라멩코이야기 2-23  (0) 2014.08.03
플라멩코이야기 2-21  (0) 2014.08.03
플라멩코이야기 2-20  (0) 2014.08.03
플라멩코이야기 2-19  (0) 2014.08.03